7 april - 12 april - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Boks - WaarBenJij.nu 7 april - 12 april - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Boks - WaarBenJij.nu

7 april - 12 april

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

13 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Hier weer een update vanuit het warme Suriname!
Een nieuwe week stage is voorbij, wat gaat de tijd toch hard als je het naar je zit heb! Maar deze week was niet alleen leuk, maar ook heel vermoeiend. De nacht van dinsdag op woensdagwerfen we namelijk rond 2uur uit ons bed getrommeld op een niet zo leuke manier... Het alarm ging af en dat ding maakt een geluid dat wil je niet weten. De enige manier om dat alarm uit te krijgen is door middel van een sleutel, deze hing bij de deur. Maar omdat we beiden sliepen, duurt het even voordat je doorhebt dat het ons alarm is. Dus het alarm heeft denk een seconden of 15 staan loeien. Daarna stonden in en Jeroen binnen 5 sec bij de deur om die herrie uit te zetten. We hebben denk een kwartier rond het huis gekeken door middel van de camera's die er hangen of er iemand liep. Dit was gelukkig niet het geval. Waarschijnlijk is het een schuivende stoel geweest die de bewegingssensoren hebben gezien. Het waaide deze nacht namelijk nogal hard. Lagen we eindelijk weer in bed, ging dat ding weer loeien. Gelukkig was dit de laatste keer en hebben we nog wat uurtjes kunnen maken erna. De volgende ochtend stonden we wel beide met een moeite op, het breekt je nachtrust nogal als je zo abrupt uit je slaap wordt gerukt. Dit was ook de dag van de week waarop we heeeeeel weinig hebben uitgevoerd op stage haha. De inkak momentjes waren behoorlijk aanwezig. De rest van de week is wel goed gegaan! We hebben uitgezocht welke scholen we willen gaan meten en waar we deze scholen kunnen vinden in de stad. We hebben voor onszelf de plattegrond van Paramaribo uitgeprint en gekeken op welke scholen er vorig jaar al getest is. In gesprekken met onze stagebegeleider en andere docenten die meewerken aan het project hebben we een keuze kunnen maken in welke delen we gaan testen en welke scholen we willen benaderen. Omdat we moeten selecteren op verschillende etniciteiten, is het nog niet zo makkelijk om 150 11-jarige kinderen te vinden, aangezien er op elke school ongeveer 8-12 kinderen beschikbaar zijn om te testen. Ook hebben we alle invulformulieren voor de testen gemaakt en hebben we verder gewerkt aan het verslag. Naast onze stageopdracht hebben we ook meegekeken met een ganganalyse, dit is een analyse naar het gangpatroon (hoe iemand loopt). Deze jongen had een scheef gegroeide voet, zijn ene been was langer en zijn heup stond scheef. Daarnaast had hij hele zwakke bovenbeenspieren, waardoor zijn knie in uiterste strekking komt te staan. Dit is misschien lastig te begrijpen als je hier geen beeld bij hebt. Maar wel heel erg interessant om bij te zijn!
Deze week was ook van woensdag-zaterdag de AVD. Dit is de avond vierdaagse van Paramaribo. Tijdens deze toch lopen de mensen tussen de 10 en de 15km op een dag. Ze beginnen om 15.00 met lopen en zijn dan rond 22-23uur klaar. Aan de tijd te zijn kan je wel begrijpen dat het hier op een slakkentempo gaat vergeleken met Nederland. Tijdens deze vierdaagse worden er ook prijzen uitgedeeld voor de groep met de mooiste kleding. Er liepen vele creaties rond, dus het zal een moeilijke keuze geweest zijn.
Ook deze week is het natuurlijk tijd voor leuke dingen. Donderdagavond stond er weer een potje voetbal op het programma tegen Ajax Paramaribo! Na het verlies van vorige week, moesten we vandaag onze eer terug halen. Helaas is dit weer niet gelukt haha. Dit keer gingen we onderuit met 5-3. We kwamen 1-0 achter, maar na een paar minuten kwamen we op gelijke hoogte. Opnieuw een goal van schipluidense voet. Net voor de rust kwamen we op 3-2 achterstand. Doordat we geen keeper hadden de tweede helft, bood ik mijzelf aan. We kwamen op 3-3, maar helaas heb ik er zelf ook 2 doorgelaten. Komende week weer een herkansing!
Vrijdagavond was er weer een huisfeest. Eerst ben ik naar iemand toe gegaan, waar we vooraf een biertje hebben gedronken en een kaartje gelegd. Daarna zijn we een rondje Paramaribo gegaan langs wat lokale clubs en barretjes. Omdat het nachtleven hier pas om 2.00uur begint was het nog niet al te druk en zijn we na 2uurtjes naar het huisfeest gegaan. Erg gezellig, maar omdat we wat later aankwamen gingen we al heel snel naar de discotheek.
Op zaterdag was het tijd voor het tripje naar Bigi Pan. Bigi Pan is een groot natuurreservaat in Nickerie. We vertrokken om 9.00uur met de bus en het was ongeveer 4uur rijden tot we bij een bootje kwamen. Met dat bootje zijn we door de 'jungle' gevaren. Het was namelijk niet echt een jungle, maar zo leek het wel haha. Het duurde ongeveer een half uurtje tot de lokatie waar we dat weekend verbleven. Het huis stond op een heel groot meer. De trip was met ongeveer 15 man. Het huis had verschillende slaapkamers (2 persoons), een balkon en een plek waar hangmatten hingen. Toen we aankwamen hadden we tijd om onze spullen neer te zetten en even bij te komen van de reis. Na een uurtje gingen we eten, bami met kip en groente. Na het eten gingen we met de boot naar, wat zei noemen, het strand. Maar dit strand was een modderbad. Met ze alle doken we erin, waarna we ons hebben afgespoeld in het beekje ernaast. Na een klein uurtje gingen we terug naar ons huis op het meer. Onderweg naar huis hebben we nog vele vogels gezien, waaronder veel flamingo's eenmaal bij het huisjewilde iedereen zo snel mogelijk douche, maar ik en Jeroen zijn nog f het meer ingegaan. Na een uurtje was iedereen klaar en konden wij ook douche. Wel een zoute douche, want alles was milieubewust en het water werd gebruikt uit het meer. Wel schoon! Na het douche was het tijd voor het avondeten, saoto soep. Een Javaans gerecht met aardappeltjes, ei, kip, taugé en andere groente. Erg lekker! Na het eten hadden we een kaaimannentocht. Helaas geen kaaimannen gezien, maar wel verschillende leguanen en slangen die in de bomen hingen. Eenmaal weer terug bij het huis hadden we een vrije avond. We hebben spelletjes gedaan en wat gegeten en gedronken. Om 2uur zijn we naar bed gegaan.
De volgende ochtend stond het ontbijt rond half 9 klaar. Na het ontbijt gingen we vissen. De eigenaars van het huis hadden de avond ervoor al netten uitgezet die we nu leeg gingen halen. In het net zaten veelal krabben en een aantal vissen. Deze hebben we uit het net gehaald en zijn bij het huisje door de eigenaars klaargemaakt voor de lunch. Na de lunch was er weer tijd voor war vrije uurtjes. Rond half 3 zijn we vetrokken met onze tassen naar de bus. Onderweg zijn we nog gestopt in Nieuw-Nickerie, waar we een tempel hebben bezocht. Helaas was deze dicht. Daarna zijn we weer voor 5.5uur terug de bus ingegaan. We waren rond half 9 weer terug in het huisje en we moesten nog avondeten. We hebben een broodje met ie gemaakt en zijn snel ons bed ingedoken, want een nieuwe stageweek stond weer om de hoek. Vandaag weer verder gewerkt aan ons project. Voor de eerste keer in deze 2 weken mer lange broek vergeten. Gelukkig was het geen probleem en hoefde ik niet terug Nasr het huisje te fietsen. Al met al een goede week! Foto's volgen!

Groetjessssss!

• 14 April 2015 - 09:00

Moeders:

Hoe is het eigenlijk met de brievenbus afgelopen.......... inmiddels geleegd?
    Hahahahaha, we blijven lachen om jullie...Have Fun :-)

Kuzzz

• 14 April 2015 - 14:42

Sjoerd:

Nee.. We hebben die man nog niet gesproken. Maar gaat goedkomen!

• 15 April 2015 - 13:15

Ron:

Hoi Sjoerd,

Leuk om te lezen, dat de opdracht langzaamaan ook gestalte krijgt. Lijkt mij zeer interessant en ik ben zeker benieuwd naar jullie bevindingen. Gelukkig schieten de leuke dingen er niet bij in (haha). Ik zie je trouwens wel liever bij Schiplui voetballen dan ergens in Suriname hoor. Ik hoorde ook van jouw ouders over de problemen met de computer. Hopelijk is dit snel opgelost, zodat je hierdoor geen vertraging oploopt. Nog veel plezier en tot de volgende update.

Groetjes Ron

• 15 April 2015 - 19:36

Tom En Simone:

Is dat een typisch Surinaams gerecht zo'n broodje met ie? Klinkt goed in ieder geval!

Leuk om je verhalen te lezen, nog veel plezier en succes!

Groetjes Tom en Simone