24 april - 3 mei - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Boks - WaarBenJij.nu 24 april - 3 mei - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Boks - WaarBenJij.nu

24 april - 3 mei

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

03 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Het is even geleden maar hier is weer een update vanuit het warme Suriname!
27 April, Koningsdag. Omdat er veel Nederlanders in Suriname zijn, vooral stagieres, is er door een plaatselijk bureau die tripjes organiseert een klein festivalletje georganiseerd midden in de jungle van Suriname, Kingsland. Op zoon uurtje rijden was een open plek omgetoverd tot een heus festivalterrein met alles erop en eraan. Zelfde de frikandellen waren van de partij! Een echt Nederlands feestje dus!
De volgende dag hebben we weer lekker lang uitgeslapen en zijn we savonds naar de 'waterkant' geweest. Dit is een kleine boulevard waar je goedkoop een hapje kunt eten. Samen met Jeroen2 hebben we een saoto soepje op en zijn we daarna naar het casino geweest.
Deze week was een week zoals andere op stage. Maandag zijn we opnieuw gaan zaalvoetballen, maar toen we aan kwamen op de plek waar de zaal staat was het helemaal verlaten. Helaas geen zaalvoetbal deze keer.. Om toch nog iets van onze avond te maken zijn we nog even gezellig gaan kaarten en hebben we de eerste dag van de week toch nog goed afgesloten.
Dinsdag en woensdagavond zijn we wezen fitnessen.
Donderdag was wel een bijzondere dag voor ons op stage. We kregen eindelijk, na wekend wachten, goedkeuring van het ministerie om de scholen te benaderen die we willen gaan testen. Alle scholend reageerden positief op onze vraag of we een keertje langs konden komen om ons project uit te leggen. Aanstaande maandag en dinsdag gaan we langs de eerste scholen om kinderen te zoeken die geschikt zijn voor ons onderzoek. Om 15uur was onze stageweek om. Opnieuw een 4 daagse werkweek haha! Vrijdag 1 mei is het hier namelijk een nationale vrije dag, de dag van de arbeid. Om de week even lekker af te sluiten zijn we met onze stagebegeleider, een andere stagier en een docent van de faculteit een klein drankje wezen doen in de 'Hermitage Mall'. Dit is een groot winkelcentrum is Paramaribo. Na het drankje zijn we thuis gaan eten en heb ik me klaar gemaakt om weer een lekker potje te gaan ballen tegen Ajax Paramaribo en Jeroen is gaan fitnessen. Helaas blijven de winstpartijen nog even uit, maar heb ik wel weer mijn doelpuntje meegepikt. Eenmaal thuis hebben we onszelf snel omgekleed voor een avondje stappen.
Vrijdag hebben we lekker de hele dag geluierd en een beetje bijgebruind in de tuin met een drankje en een muziekje. Savonds stond er een pokertoernooi op het programma bij ons thuis. We hadden 6 gasten uitgenodigd waar we veel mee omgaan hier in Suriname. Aan het begin ging het wat minder, maar uiteindelijk toch nog 80 SRD (zoon 25euro) in de pocket gespeeld!
Zaterdag was de dag waar we al de hele week naar uitkeken! Er stond een dagje gepland naar overbridge. Dit is een klein 'strandje' aan de Suriname rivier. We hebben hier de hele dag lekker in het zonnetje gezwommen, gekaart, gevoetbald, gevoetvolleybalt en natuurlijk een biertje gedronken. We vertrokken om 9uur in de ochtend en is ongeveer een uurtje rijden. Rond 8-9uur zijn we terug aan rijden richting Paramaribo! De foto's volgen snel! In de avond hebben we met ze alle de bokswedstrijd van de eeuw gekeken! Een onterechte uitslag al vinden wij zelf.. Na de wedstrijd ben ik nog even op stap geweest en is Jeroen naar ze bed gegaan. Samen met een jongen, Hidde, en een meisje, Roos, zijn we nog even wat drankjes gaan doen.
Vandaag is het dan alweer zondag. Alweer een week voorbij. Inmiddels zitten we hier al 5 weken en wat gaan de tijd snel! We hebben nog 7 weken, maar willen nog lang niet naar huis! Straks gaan we naar een beurs waar Surinaamse bedrijven zichzelf promoten. Daarna gaan we met een groepje even wat eten en nog even naar her casino. Morgen eindelijk weer is een echt productieve dag op stage! Hopen op veel goedkeuringen van scholen komende dagen en hopen op een goed verloop van de testen. Wish us luck!

Groetjesssssss!

• 03 Mei 2015 - 23:06

Wil Roessen:

Jouw pa en ma zijn net weg. We probeerden nog ff te skypen maar je lag weer ff te rusten zeker? Vanmiddag 1-1 tegen VUC dus een puntje dichterbij "behoud". Tom scoorde nog, alleen bij Sven, kleine miscommunicatie. Tom werd vlak voor tijd ff gelubd, rood voor Jeroen Nagel die spits. Veel succes verder met de feestjes, uuuuhhhhh ik bedoel de studie.

• 04 Mei 2015 - 13:40

Jantina:

Wat een gezellig stukje weer, miste het al. En goed om te lezen, dat jullie echt nog niet terug willen. Geniet maar lekker!!!!!

• 04 Mei 2015 - 18:47

Marcel & Carla:

Wat een vermoeiende bezigheden daar in Suriname.....hapje, drankje, strandje, casino-tje, hangmatje, sportschooltje etc. De tijd van je leven, dat is wel duidelijk. Geniet er nog maar even lekker van.

• 06 Mei 2015 - 13:06

Kees En Ankie:

Ha die Sjoerd, eindelijk weer een beetje bijgelezen over het reilen en zeilen van jou daar in Suriname. Jullie hebben ook echt niks aan je leven daar hè? Fijn dat jullie naast het werk/stage zo lekker genieten; wij begrijpen dat jullie nog lang niet naar huis willen. Super om te lezen dat jullie na zo lang wachten eindelijk goedkeuring hebben gekregen om de scholen te benaderen en dat alle scholen zo positief reageren. Heel veel succes met het verloop van de testen en geniet lekker van alles wat je overkomt!!! Liefs, Kees & Ankie

• 07 Mei 2015 - 19:56

Anja Paalvast:

Hallo Sjoerd, leuk om zo te lezen, wat jullie allemaal beleven en meemaken in Suriname.
    Ik ga zeker voor jullie duimen, dat de testen gaan lukken. Daarvoor zijn jullie daar tenslotte

• 07 Mei 2015 - 20:00

Anja:

Maar zeker ook nog genieten, dat hoort er zeker bij