2 april - 6 april - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Boks - WaarBenJij.nu 2 april - 6 april - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Boks - WaarBenJij.nu

2 april - 6 april

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

07 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het is al even geleden, maar hier weer een update van het paasweekend!

Voor ons was het een prima timing om in begin april naar Suriname te gaan. We beginnen gelijk met 2 stageweken, waarvan we 4 dagen stage lopen. Dit alles in verband met het paasweekend, want ook hier word dat gevierd.
Na ons laatste dagje stage afgelopen donderdag zijn we snel naar huis gegaan, want er stond een voetbalwedstrijd tegen Ajax Paramaribo op het programma. We moesten om 18.45 aanwezig zijn, zodat we om 19.00 konden beginnen. We hadden niet helemaal rekening gehouden met de 'Surinaamse tijd', waardoor iedereen pas rond 19.15 aan kwam kakken. Inmiddels houden we wel hier wel een beetje rekening mee haha! Uiteindelijk zijn we rond half 8 begonnen. Een lastige wedstrijd met de hitte. Na de 1-0 voorsprong van Schipluidense komaf is de wedstrijd helaas verloren gegaan met 2-3. Donderdag nemen we revanche! Na de wedstrijd zijn we ook weer snel naar huis gegaan om te douche, want er stond opnieuw een huisfeest op ons te wachten. Na een aantal drankjes daar, zijn we voor het eerst met een partybus (vergelijkbaar met een kwibus, maar dan met open dak) door Paramaribo gereden richting Havana. Dit is dé club van Paramaribo op de donderdagavond. Op een avond zoals deze merk je pas hoeveel Nederlanders hier zijn en ontmoet je meer mensen dan je de volgende ochtend kunt herinneren. Na een leuke avond zijn we rond een uur of 05.00 naar huis gegaan.
Gelukkig waren we vrijdags vrij en hebben we lekker uitgeslapen, de hele dag geluierd en hebben we s'avonds een Hindoestaanse film gekeken. Zulke slechte acteurs heb ik in me leven nog nooit gezien, maar toch hebben ze ons aan de buis gekluisterd kunnen houden en zijn we na de film naar bed gegaan.
Zaterdag zijn we 'vroeg' uit bed gegaan (9.15) om lekker naar het zwembad gegaan. Hele dag bakken langs het zwembad, balletje trappen in en buiten het bad en een lekker biertje op het terras, daar knap je wel van op! Rond een uur of 17.30 hebben we de taxi gebeld en zijn we naar huis gegaan. 's Avonds waren we uitgenodigd om te komen BBQ-en in een behoorlijk huisje, ook voor Nederlandse begrippen! Na het eten hebben we nog een kaartje gelegd en zijn we met de auto naar Touché gegaan. Dit is dé club van Paramaribo op de zaterdag. In verband met pasen was het niet heel druk, omdat veel studenten op trip waren tijdens dit lange weekend.
Zondag was het tijd voor een beach party! Het festival begon om 12uur en eindigden om 02.00. Maar omdat 12.00 een beetje aan de vroege kant was en de meeste mensen zeiden dat het feest pas een beetje begon rond 18.00, hebben we om 18.00 een partybus genomen naar het strand. Ook deze bus vertrok een half uurtje later. Het was ongeveer een klein uurtje rijden, maar op zoon partybus met veel jongeren gaat de tijd zo om. Het feest was echt super, alleen het bier was na een uurtje op en de sterkere dranken waren goedkoper dan het bier, dus dat was een beetje tegenstrijdig met Nederland. Maar het was een feestje die je bij blijft! (Foto's volgen nog).
Op maandag zijn we boodschappen gaan doen, omdat onze koelkast wel een beetje leeg begon te raken na zoon weekendje. Eenmaal terug kregen we een uitnodiging om een balletje te komen trappen op een kunstgrasveldje even verderop. Gelukkig niet op een groot veld, zoals donderdag, maar op een veldje waarop we 7x7 speelden. Ook deze wedstrijd helaas verloren met 12-13, maar wel weer 3 doelpuntjes gemaakt. 's Avonds zijn we met 2 meiden en een andere jongen uiteten geweest. Ik stond alleen een beetje raar te kijken toen ik mijn eten voorgeschoteld kreeg. Ik had kipsaté besteld, alleen kreeg ik 3 stokjes vlees, zonder patat, waterige saus en me vlees was koud. Geen goed begin dus. Ik naar de ober toe, gezegd dat me kip koud was. Hij zei ga maar zitten, ik ga het regelen. Aan de tafel zei ik al, als ze hetzelfde bordje opwarmen en gewoon mijn aangegeten stokjes teruggeven, zou het me niks verbazen. En jahoor, ik kreeg het zelfde bordje terug, maar nu met lauw vlees. Gelukkig was de pasta van Jeroen wel lekker en ben ik maar 2 chocoladerepen gaan halen bij het tankstation.
En dan vandaag, moeilijke dag voor ons beide. Wekkertje ging weer om 6.50. Het was er even lastig uitkomen, maar met wat kleine inkakmomentjes hebben we onze eerste dag van de week weer prima afgerond! Zometeen voor het eerst Roti halen bij een toko hier in de straat en vanavond weer even fitnessen. Verder een rustig avondje en lekker vroeg naar bed!
Tot zover een overzichtje van ons paasweekend. Voor komend weekendje staat er een tripje gepland naar 'BigiPan', waar we op een hutjes op het meer slapen en we een kaaimannentocht gaan maken, kunnen kajakken en lekker kunnen chillen in een hangmatje in de zon. Een prima vooruitzicht dus!

Groeten vanuit het warme Suriname!

• 07 April 2015 - 19:25

Antoinette:

he Sjoerd,

Erg leuk om je belevenissen te lezen. Fijn om te lezen dat jullie al zo ingeburgerd zijn.

Veel plezier nog hoor!!!

Groetjes marcel en antoinette

• 07 April 2015 - 19:59

Wil Roessen:

Jullie hebben het er maar druk mee.
    Wel leuke dingen allemaal. Geniet er maar lekker van, tussen de bedrijven door!

Gr, W en S en T en S

• 07 April 2015 - 20:17

Jantina:

Jullie hebben je draai al aardig gevonden.
    Goede balans tussen feesten en werk:) pas op met de kaaimannen!!

• 08 April 2015 - 17:43

Ron:

Hoi Sjoerd,

Het leven van een student valt niet mee zo te lezen. Prima hoor en lekker genieten. Het eten van je moeder ga je zo ook beter waarderen (haha). Nu weer serieus aan de gang tbv de opdracht. Ben alweer benieuwd naar het volgende verslag.

Gr. Ron

• 13 April 2015 - 16:55

Helma Boks:

Hoi Sjoerd,
    Wat vervelend toch die studies in het buitenland!!
    Geniet ervan.
    Groetjes van ons allen.